20/03/2023

Amber en Sander AH De Brink.jpg

Verbaasde gezichten bij de medewerkers van Albert Heijn in de Zuidwijken in Zutphen. Daar is met bewondering gekeken naar de enorme hoeveelheid oud en vreemd geld van over de hele wereld dat daar de afgelopen weken is ingezameld. Rob Brandt van de Lionsclub Zutphen kwam de boxen vrijdagavond tussentijds legen en deed er nog een schepje bovenop. Hij liet Amber en Sander de oude Nederlandse bankbiljetten zien. Vooral het biljet van 25 gulden werd bewonderd, mede omdat er geen biljetten met een waarde van 25 meer bestaan. De les in bankbiljetten levert twee conclusies op: er is een nieuwe generatie die nog nooit guldenbiljetten heeft gezien en Rob begint zich plotseling erg oud te voelen.

De opvallende blauwe inzamelzuilen voor oud en vreemd geld staan nog tot eind maart in de winkels van Albert Heijn in Warnsveld en Zutphen. De opbrengst is bestemd voor oogoperaties in Afrika.